یادداشتهای یک معمار سرویس

در این وبلاگ، در مورد مدیریت سرویسهای IT، مطلب منتشر خواهد شد.

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

ثبت نام در کلاس ITIL V3 Foundation

برای اطلاع از دوره های آموزشی و ثبت نام آنلاین در دوره، روی دگمۀ زیر کلیک کنید



برای ثبت نام و شرکت در آزمون رسمی ITIL Foundation 2011 تحت اعتبار AXELOS رو دگمۀ زیر کلیک کنید


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پیمان خورطلب

همیشه راهی هست

در سالهای نه چندان دور، یک برنامۀ آموزشی به نام «رایانه برای همه»، با هدف گسترش مهارتهای رایانه ای، در شبکه دو سیما، تولید و به تعداد ۳۰۰ قسمت پخش گردید.

 

به دعوت صدا و سیما، سیلابهای برنامه را طی چند ماه نوشتم و وظیفۀ اجرا در برنامه نیز به من واگذار شد. تجربۀ جدیدی بود. تا آن زمان، جلوی دوربین تلویزیون ظاهر نشده بودم  وطبیعتاً بسیار هیجان داشتم.

 

چندی پیش این عکس را در بین بک آپهای قدیمی یافتم و یاد آنروزها افتادم.


رایانه برای همه

 

 

یادم می آید که مخاطبین برنامه اکثراً از شهرهایی غیر از پایتخت بودند و بسیار مشتاقانه برنامه را دنبال میکردند. حجم قابل توجهی نامه، هر روز به دفتر تولید میرسید و سعی داشتیم تا بتوانیم تمام آنان را بخوانیم.

 

روزی یک نامه از یکی از استانهای محروم به دست ما رسید. نامه بسیار ساده و در عین حال بسیار متاثرکننده بود. یک نوجوان با ادبیات بسیار ساده، گفته بود که در روستایشان کامپیوتر وجود ندارد و او برای کار با کامپیوتر، روازانه چند کیلومتر پیاده تا دفتر پست نزدیکترین آبادی میرود و هر روز تمرین میکند. کلی از ما تشکر کرده بود که به فکر او و امثال او هستیم و نوشته بود که با دیدن برنامه های آموزشی، تصمیم گرفته است تا مهندس کامپیوتر شود. از ما خواسته بود تا اگر امکان دارد قیمت سی دی های آموزشی برنامه را با تخفیف به او اعلام کنیم تا اگر برایش مقدور بود بخرد و مجدداً درسها را مرور کند.

 

یادم می آید پس از خواندن نامه توسط یکی از عوامل صحنه، سکوتی طولانی بر استودیو حاکم شد. در همان لحظه بود که احساس کردم مسئولیت سنگینی داریم و شاید خیلی از آن آگاه نبودیم.

 

هفتۀ بعد از آن، تهیه کننده برنامه، با مهربانی تمام، یک مجموعه کامل از سی دی های آموزشی تهیه و برای دوستمان فرستاد. اما بعد از آن، همیشه به این موضوع فکر میکردم که حتماً تعداد زیادی از همین دوستان در جای جای کشور وجود دارند که یک قدم سادۀ ما برای آموزش، میتواند سرنوشت آنان را عوض کند.

 

سالها از آن دوران میگذرد و همچنان آن روز را به یاد می آورم. در طی این سالها سعی نموده ام از هر فرصتی، برای انتقال دانسته هایم به دیگران استفاده کنم.

 

مهم نیست که در کدام شهر، استان ، کشور یا قاره زندگی میکنید. همیشه راهی را میتوانید پیدا کنید تا دنیای بهتری بسازید. همیشه راهی هست ...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پیمان خورطلب

سکوی من

 

دورهمی

از هر نوعش، هرجایی که تو ذهنته، هروقت که بخوای


سالهاست که تصمیم گرفته ام در هرموقعیت شغلی یا مالی که باشم، قسمتی از درآمدم را صرف آموختن و بالابردن سطح آگاهی، مهارت یا دانش خودم کنم. حتی تصمیم گرفتم موضوعاتی که برای یادگرفتن انتخاب میکنم، ربط آنچنانی به زمینه های کاری من نداشته باشند.

آشپزی لبنانی، قهوه ملل، BPMN، عکاسی صنعتی، Lean Startup  و ...

در هر سال، حداقل یک دورۀ آموزشی به مناسبت روز تولدم، از خودم هدیه میگیرم. تجربۀ خوب و جالبی است. حس خوبی بهتان دست میدهد. شاید بتوان گفت به نوعی برداشتن یک گام در جهت توسعه شخصیت باشد امّا این را میدانم که با یادگیری بیشتر، احساس تسلط یا قدرت بیشتری میکنم. توصیه میکنم امتحان کنید.

امّا بسیاری از مواقع، برای انتخاب موضوعات دوره یا شناسایی ارائه دهندگان معتبر، به مشکل برمیخوردم. ضمن اینکه اگر میخواستم مثل یک خبرۀ کاردرست بازرگانی، جدول مقایسه ای درست کنم و پارامترهای کلاسها را در یک جدول مقایسه ای قرار دهم که مشکل چند برابر میشد. (معمولاً به علت کمبود وقت یا شاید تنبلی این گزینه از روی میز حذف میشود.)

بنابراین تقریباً در اکثر موارد پس از تحقیقات مقدماتی، اقدام به ثبت نام در دوره میکنم. بعضاً خوش شانس بودم و طبیعتاً در مواردی نه.

تجربۀ دورۀ آموزشی بد (مثلاً مواجهه با محتوی بد یا با یک استاد بد)، مثل خوردن یک غذای فاسد در رستوران است. قاعدتاً هدف از خوردن غذا، سیر شدن و لذت بردن است و نه مسموم شدن. به خصوص اگر هزینه قابل توجه برای دوره کرده باشید، مسمومیت را در یک رستوران درجۀ یک تجربه میکنید! تبعات روحی بعد از دوره هم که نیاز به یادآوری ندارد.

توی یکی از پستهای لینکداین، به مطلبی برخوردم که به یه سایت برای یک دورۀ آموزشی اشاره کرده بود. کنجکاو شدم. و اینگونه بود که با سایت ایوند آشنا شدم.

ایده سایت بسیار ساده و در عین حال بسیار کاربردی بود. هر گونه «جمع»ی که بخواهید تشکیل بدید را میتوانید به هر کسی یا کسانی که میخواید اعلام کنید. برای حضور در آن جمع، میتوانید بلیط بفروشید یا نفروشید. میتونید برای شرکت کننده ها دعوتنامه بفرستین و چندین و چند نوع دیگر از امکانات تکمیلی.

فکر کردم، چند نوع از این جمع ها میشود تشکیل داد؟!؟!

کلاس آموزشی، کارگاه آموزشی، کنسرت موسیقی، سمینار، دیدار سالیانه همکلاسیهای دبیرستان یا دانشگاه، جلسات رسمی یه شرکت، فعالیتهای دورهمی خیریه، برنامه های کوهنوردی، وبینار و تقریباً هر دورهم جمع شدنی که فکرش را بکنید، در این سکو قابلیت تعریف و مدیریت را دارد.

خیلی خوشحال شدم. برای تمام زمینه های آموزشی که باید به خودم هدیه بدهم، حق انتخاب پیدا کردم. علاوه بر اون میتونم به راحتی شرایط و قیمت دوره ها رو مقایسه کنم. آنلاین ثبت نام کنم و مطمئن باشم که دوره ها از کیفیت نسبی برخوردارن.

از طرف دیگه سالهاست تدریس میکنم. سالها دیده ام که برای برگزاری یک دورۀ آموزشی با روشهای سنتی، چه مقدار وقت و منبع صرف میشود و بازدهی اقتصادی آن نیز معمولاً خیلی بالا نیست. (البته در زمینه ای که تدریس میکنم. چون مخاطبان خاص دارد).

دوره آموزشی ITIL V3 Foundation در شرکت آسیاتک

تصمیم گرفتم آن را امتحان کنم. تقریباً در عرض ده دقیقه، دورۀ آموزشی مد نظرم رو تعریف کردم. (البته اطلاعات مربوط به دوره هایم را از قبل داشتم و این کمک کرد تا بتوانم سریع دوره را تعریف کنم.) نتیجه شگفت انگیز بود. بازاریابی دیجیتال، روی این بستر، بازدهی بسیار قابل توجه تری نسبت به روشهای سنتی داشت.

در حال حاضر، سعی دارم تا 4 بار در سال از ایوند کمک بگیرم و دورۀ عمومی ITIL V3 Foundation را برای عموم برگزار نمایم.

به همه دوستان توصیه میکنم در صورتی که به یادگیری علاقه دارند، سری به سایت http://www.evand.com بزنید.

اگر هم به دوره آموزشی ITIL علاقمندید، به لینک http://www.evand.com/itil سر بزنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پیمان خورطلب