یادداشتهای یک معمار سرویس

در این وبلاگ، در مورد مدیریت سرویسهای IT، مطلب منتشر خواهد شد.

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

موتور جستجوی روسی، رقیب جدی گوگل در آینده نه چندان دور

از ابتدای ظهور ابرقدرت فن آوری، گوگل، شاهد افول ستارگان بازی موتور جستجوهای پیشگام بوده ایم و به جرات میتوان گفت که نه تنها بازیگر اصلی و تقریباً بی رقیب در این عرصه، کمپانی گوگل بوده است، بلکه در زمینه توسعه سرویسهای دیگری از دنیای فن آوری اطلاعات نظیر map، Browser، Adwords، Analytics، Gmail، Youtube، Keep و در مجموع 140 سرویس، بی رقیب بوده است.

کمپانی روسی Yandex که به عنوان یک شرکت در زمینه سرویسهای اینترنتی فعالیت میکند و حدود 60 درصد از بازار جستجو در روسیه را در اختیار دارد به تازگی و با سرعت بسیار چشمگیری، پا در جاپاهای گوگل گذاشته و مجموعه ای از سرویسهای مشابه گوگل را در سطحی قابل قبول ایجاد نموده است.


تاریخچه Yandex: ریشه اصلی یاندکس برمیگردد به سال 1990 میلادی که در آن زمان «آرکادی ولوژ» و «آرکادی بوکوفسکی» یک شرکت به نام آرکادیا افتتاح کردند و برای دسته بندی کالاها و ثبت اختراع در محیط MS-DOS یک نرم افزار نوشتند. در این نرم افزار، از یک متد خاص برای جستجو روی کلمات استفاده شد بود که به آن Morphology یا شکل شناسی میگویند.در سال 1993 پس از یک سلسه تغییر و تحول در ساختار شرکت، کلمه Yandex برای تکنولوژی خاص روسها به وجود آمد که اول کلمات Yet Another iNDEXer بود. موتور جستجوی یاندکس در سال 1997 رسما رونمایی و عرضه شد. این کمپانی در طی سالیان متمادی تا به امروز، در عرصه های مختلف رشدهای چشمگیر داشته و فقط در سال 2011، در اولین فروش سهامش در بورس NASDAQ نیویورک، 1.3 میلیار دلار فروش سهام داشته است که پس از فروش سهام گوگل یک شگفتی محض است.

تعداد سرویسهای یاندکس حدودا 22 عدد که که سرویسهای معروف آن شامل موارد زیرند:


1- Browser: مرورگر یاندکس است و سرعت بسیار خوبی دارد. امنیت آن در بنچ مارکها بسیار قابل قبول است و نمایش اجزای HTML به صورت مدیریت شده و با سرعت بسیار خوبی انجام شود. تمامی امکانات آن تا حدود زیادی، شبیه به کروم، مرورگر معروف گوگل است. این نرم افزار، نسخۀ موبایل نیز دارد.



2- Translate: مترجم یاندکس که در ابتدای راه است و در ترجمه زبانهای غیر لاتین نظیر فارسی، راه طولانی در پیش خواهد داشت. این نرم افزار دارای نسخۀ موبایل جداگانه نیز میباشد.



3- AppMetrica: یک نرم افزار برای مانیتورینگ App هایی است که توسط برنامه نویسان تولید شده است.



4- Yandex.Disk: فضای ذخیره سازی ابری برای نگاهداری داده های کاربران یاندکس است. در حال حاضر برای هر کاربر 10GB فضای ابری (Cloud Storage) به صورت رایگان در نظر گرفته شده است. امکانات جالبی نظیر تعریف آلبوم عکس و به اشتراک گذاری آن برای دوستان یا خانواده با امنیت مناسب را داراست. این سرویس، به غیر از ذخیره سازی اطلاعات، امکان Collaboration و ذخیره سازی اطلاعات با فرمت MS Word، MS Excel و MS Powerpoint را داراست. (که البته از سرویس Office 360 مایکروسافت استفاده میکند.) این نرم افزار، داراری نسخۀ موبایل نیز میباشد.



5- Maps: نقشه یاندکس است که مشابه گوگل مپ است و قاعدتاً برای رسیدن به کمال و تکمیل داده ها، راهی طولانی در پیش دارد.



6- Mail: نرم افزار ایمیل یاندکس که به صورت رایگان تحت دامین yandex.com به کاربران ایمیل ارائه میکند. فضای ذخیره سازی 10 گیگابایت رایگان و امکان اتصال ایمیلهای دیگر به این Inbox وجود دارد.



7- Video: محیطی نظیر Youtube برای ذخیره سازی و به اشتراک گذاری ویدیو ها به صورت کاربر محور


8- Images: جستجو روی تصاویر از طریق کلمات کلیدی، با امکان ذخیره کردن نتایج جستجو روی Yandex.Disk




گرچه با بررسی اجمالی سرویسها، متوجه نوپا بودن یا ضعف نسبی داده ها در سیستمهای داده محور یاندکس میشویم. اما چیزی که از روند کار مشخص است، این است که دنیای پردازش و ارائه اطلاعات به کاربران، با ظهور این قدرت جدید، دیگر تک قطبی نخواهد بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پیمان خورطلب

گوگل نازنین

در سالهای اخیر، گوگل تلاش بسیاری نموده است تا به غیر از ارائه اطلاعات از طریق جستجو، سرویسهای دیگری را از همان کانال جستجو ارائه نماید. سرویسهایی که میتوانند دسترسی ما به نیازهای روزمره مان را بسیار آسانتر کنند. در این پست میخواهم امکاناتی از گوگل را به شما معرفی کنم که ممکن است با آنها آشنا نباشید.


1- دستور Set Timer to: اگر در گوگل دستور فوق را تایپ کنید و جلوی آن عددی به ساعت، دقیقه یا ثانیه بگذارید، گوگل یک تایمر (کرونومتر) برایتان اجرا میکند که در انتهای زمان یاد شده بوق میزند و شما را خبردار میکند.

2- Sunrise in: پرسیدن زمان طلوع یا غروب خورشید در هر مکانی از کره زمین


3- forecast: پیش بینی وضع هوا در هر نقطه


4- tip calculator: برای محاسبه دنگ در رستوران به اضافه انعام



5- flight: نشان دادن وضعیت پرواز. جلوی دستور، شماره پرواز و نام خط هوایی قید میشود


6- release date: نام کامل فیلم و سپس این دستور را تایپ میکنید


7- movies in: به همراه این دستور اسم استان، ویرگول و سپس شهر تایپ میشود. سینماهای اطراف و فیلمهای در حال نمایش را گزارش میکند


8- تبدیل واحد: عدد، واحد اول به واحد دوم. این امکان برای تمامی کمیتها مثل طول، جرم، زمان، وزن، فشار، نیرو و ... وجود دارد.


9- Books by: پس از این دستور اسم نویسنده آورده میشود و کل تاریخچه کتابهای یک نویسنده نمایش داده میشود



10- Zerg Rush: این دستور نامم یک بازی است. کافی است آن را در آدرس بار Chrome یا باکس جستجوی گوگل تایپ کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پیمان خورطلب

همۀ مردان رئیس IT

-        من مهندس نرم افزار هستم و کارم تولید نرم افزار است. آیا ITIL به درد من میخورد؟

-        من کارم شبکه است و مدیریت سرورها و سیستم عاملها با من است. چقدر به «ITIL» احتیاج دارم؟

-        من مدیرعامل یک شرکت IT هستم. تخصص IT ندارم ولی هر روز از IT برای کارم استفاده میکنم آیا لازم است تا در دوره های ITIL شرکت کنم؟

-        اصلاً ITIL به درد چه کسانی میخورد؟

به عنوان یک خبرۀ ITIL این سوالها و سوالهای مشابه، مرتباً از من پرسیده میشود. تصمیم دارم به سوالهای فوق و سوالهای مشابه، در چند بخش پاسخ بدم.


ITIL چیست؟

این عبارت که مخفف) Information Technology Infrastructure Library به معنای کتابخانه زیرساخت فن آوری اطلاعات) است، یک چارچوب مدیریت سرویسهای IT است که براساس شیوه های موفق شرکتهای پیشرو IT در سراسر دنیا شکل گرفته و در طی سی سال، بهبود یافته است. به زبان ساده تر، عصارۀ تجربۀ تمامی شرکتها و سازمانهایی در دنیاست که در مدیریت سرویسهای IT موفق بوده اند. منتها این تجربه در قالب قصه نیست. تبدیل به متد روش و فرآیندهای مشخصی است که توسط هر سازمان یا مجموعۀ دیگری قابل درک و پیاده سازی است.


چه دوره ها و مدارکی برای  ITILوجود دارد؟

در چهار سطح برای تحصیل در این حوزه مدرک وجود دارد:


-        سطح اوّل: مدرک پایه یا ابتدایی برای آشنایی اولیّه با مفاهیم و چرخۀ حیات سرویس. این مدرک ITIL Foundation 2011 نامیده میشود. این مدرک، 2 امتیاز برای شما به همراه خواهد داشت.

-        سطح دوّم: مدرک سطح متوسط، که شامل دوره های زیر است:

1-      یک دوره مستقل (تکدرس) و کاربردی به نام Practitioner است (که اخذ مدرک در آن 3 امتیاز برایتان به همراه خواهد داشت)

2-     یک مجموعه دوره است که بسته به اینکه چه روشی را برای ادامۀ تحصیل انتخاب میکنید، شامل 4 یا 5 دوره به شرح زیر خواهد بود:

a.      رشته چرخۀ حیات سرویس: شامل 5 دوره آموزشی و پنج مدرک است که هریک 3 امتیاز دارند.

b.      رشته توانمندیهای سرویس: شامل 4 دوره آموزشی و 4 مدر است که هریک 4 امتیاز دارند.

-        سطح سوّم: مدرک سطح عالی، که نام آن MALC است که مخفف Managing Across Life Cycle است. این مدرک، بالاترین مدرک امتحان محور در این حوزه است.

-        سطح چهارم: سطح استادی یا ITIL Master است که نائل شدن به آن براساس طی نمودن دوره یا گذاندن موفق یک امتحان نیست. این سطح و مدرک، براساس میزان تحقیقات، چاپ مقاله، نوآوری و خلاقیت، کسب، توسعه و انتشار تجربه در شغلهای متناسب با ITIL و همچنین مشارکت در تدوین نسخه های جدید ITIL به افراد اعطاء میشود. در تاریخ نگارش این متن، تنها 35 نفر این رتبه را در جهان دارا هستند.



چه دوره هایی از  ITILبه درد من میخورد؟

اگر در هر حوزه یا تخصصی در IT مشغول به کار هستید و حداقل دو سال سابقۀ کار دارید، دورۀ Foundation برای شما عالی است. اگر در یک شرکت IT کار میکنید (حتی در قسمت غیر IT باز این دوره برای شما بسیار مفید خواهد بود. این دوره به تمامی مدیران ارشد یک شرکت IT یا شرکت غیر IT که به IT بسیار وابسته است نیز اکیداً توصیه میشود. در حال حاضر، این دوره در ایران برگزار میشود و امکان اخذ مدرک بین المللی آن وجود دارد.

برای درک عمیقتر مطالب و آشنایی با کاربردهای چارچوب، دوره ITIL Practitioner نیز به همگان در دسته بالا توصیه میشود.

اگر در حوزۀ زیرساخت، راهبری شبکه، مدیریت محصول IT، مدیریت فروش IT و مدیریت ارشد فن آوری اطلاعات، راه اندازی استارت آپهای مبتنی بر فن آوری اطلاعات مشغول به کارید، علاوه بر دورۀ Foundation، دوره های Intermediate برای شما اکیداً توصیه میشود.

مدیران ارشد  IT، که میخواهند در عرصۀ بین المللی ورود کنند، به عنوان معمار سرویس ایفای نقش کنند یا مهاجرت بر مبنای مهارت به کشورهای دیگر انجام دهند، مدرک MALC باعث اعتبار و پیشرفت چشمگیر برای آنان خواهد شد.


چه مرجعی به طور رسمی، مدارک ITIL را تأیید میکند؟

مرجع اعطاء مدارک و اعتباردهی به دوره های آموزشی در سراسر جهان، شرکت AXELOS است که از طرف بنیانگذار این چارچوب (دولت انگلستان)، وظیفۀ مدیریت و نظارت بر کل زنجیرۀ آموزش و صدور مدارک را داراست.

 

آیا بدون پیشینه یا تجربه در محیط IT باز هم میتوانم به دنبال ITIL بروم؟

با اینکه ITIL برگرفته از IT است، امّا میزان قابل توجهی از مفاهیم آن به مدیریت سرویسهای کسب و کار برمیگردد.

-        اگر سوال این است که میتوانید دوره را با موفقیت بگذارنید، پاسخ بلی است.

-        اگر سوال این است که میتوانید از پس امتحان برآیید، پاسخ بلی است.

-        اگر سوال این است که برای شما کاربرد دارد، پاسخ سوال قطعاً بلی است.

-        اگر سوال این است که میتوانید در این حوزه به مراحل بالاتر برسید و موفق شوید، پاسخ این سوال احتمالاً بلی نیست.

فراگیری و موفقیت در این چارچوب، وابستگی زیادی به داشتن دانش در فن آوری اطلاعات دارد. اگر بخواهیم این چارچوب را در دسته ای از موضوعات آموزشی قرار دهیم، ممکن است این سوال پیش بیاید که این مهارت در دستۀ مدیریت است یا در دستۀ فنی؟ پاسخ: دقیقاً در مرز این دو حوزه، با شمول قابل توجه تری از مدیریت.

 

 ادامه دارد  ...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پیمان خورطلب